ابومحمد فضل ابن شاذان نیشابوری
ملیت : ایرانی
-
قرن : 3
منبع : اثرآفرینان (جلد اول-ششم)
(وف 260 ق)، محدث، كلامى و فقیه شیعى. نیاكانش از قبیلهى ازد یمن بودند و پس از فتح خراسان به آنجا آمدند. پدرش نیز از فقهاى شیعه و از یاران یونس بن عبدالرحمان بود. خود وى از اصحاب امام جواد، امام هادى و امام حسن عسكرى (ع) بود. برخى از محدثین وى را از اصحاب امام رضا (ع) نیز دانستهاند. یك بار زمانى كه پوشنجى در محضر امام حسن عسكرى (ع) در حال خارج شدن بود، یكى از كتابهاى فضل بن شاذان را كه با خود داشت از دستش بر زمین افتاد. امام وقتى كتاب را مشاهده مىكند از آن تعریف و نویسندهى آن را دعا مىكند. عبداللَّه بن طاهر ذوالیمینین امیر خراسان فضل را به جرم تشیع به بیهق تبعید كرد، اما پس از چندى از او دلجویى كرد. ابنداوود و كشّى و نجاشى و طوسى او را از ثقهترین محدثان عصر مىدانند و ابنندیم از او به عنوان یكى از پیشوایان در قرآن و روایات نام مىبرد. فضل به هنگام حملهى خوارج به بیهق از آنجا بیرون رفت و در راه بیهق به نیشابور درگذشت. آرامگاه وى در یك فرسنگى نیشابور است. على بن محمد بن قتیبه نیشابورى، محمد بن اسماعیل بندقى نیشابورى، سهل بن بحر فارسى و برادرانش على و محمد از شاگردان وى بودند. شمار آثار وى را بیش از 180 تصنیف و تألیف دانستهاند، و نجاشى چهل و هشت اثر وى را نام برده است. از آن جمله: «اثبات الرجعة»؛ «التوحید»؛ «تبیان اصل الُضلالة» كه نجاشى از آن به نام «تبیان اهل الضلالة» یاد كرده؛ «حذو النعل بالنعل»؛ «فرائض الكبیر»؛ «فرائض الاوسط»؛ «فرائض الصغیر»؛ «فضائل امیرالمؤمنین (ع)»؛ «كتاب الاعراض والجوهر»؛ «كتاب الایمان»؛ «ایضاح»، در رد فرق مختلف و یكى از كتب مهم و تقریباً كاملترین اثر به جا مانده از فضل بن شاذان؛ «كتاب الطلاق»؛ «كتاب الملاحم»؛ «كتاب النجاح»؛ «كتاب التفسیر»؛ «كتاب القراآت».
تازه های مشاهیر
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}